Hubby's

Hubby's

Tussendoorprojectje

Matchless G3L 1941Posted by Erwin 2019-07-04 10:31:19

Een kleiner project, de moeite waard om in te investeren!

Historiek

De verkoper had deze motor een drietal jaren geleden aangeschaft.
Na een testrit heeft hij hem ontdaan van smeermiddelen en cosmetisch gerestoreerd naar originele toestand.
Zo kon hij hem bij de rest van zijn pronkstukken plaatsen in het privé-museum zonder risico op lekken.

Lang verhaal kort:
3 jaar stil gestaan
geen benzene en/of smeermiddelen aanwezig
geen elektriciteit
geen zekerheid over de toestand van motor en versnellingsbak


Let's get it on the road again!

Alles begint met goede documentatie. Gelukkig kon ik al snel een digitale versie van de technische handleiding vinden via Google.

Met de handleiding in de hand, allereerst de ontsteking nagekeken. Deze bleek min of meer in orde te zijn.

Spijtig genoeg viel tijdens deze procedure iets door het gat van de bougie... Dit betekende dus cylinder open gooien...

Alweer met de handleiding erlangs, was dit snel opgelost. Bovendien kreeg ik zo een betere kijk op de interne toestand. Intern is de motor nog zeer zuiver, dus geen nood voor revisie!

Vervolgens Olie en benzine erin.
Na meerdere malen kicken om zeker eerst wat olie doorheen het systeem te laten vloeien, duurde het niet zo lang vooraleer de eerste knallen en puffen weer langs de uitlaat kwamen. Goed nieuws!

Nadeel was wel dat eveneens al vrij snel enkele lekken duidelijk werden:
- Versnellingsbak
- Carburator
- Oliepomp

Tochtgat in de versnellingsbak?

Na de vlotternaald van de carburator wat aan te passen en de vlotter te repareren, was het eerste lek opgelost. Vervolgens de oliepomp onder handen genomen. Hier bleek het te liggen aan slecht aangebrachte vloeibare pakking. Vrij makkelijk hersteld.

So far so good, maar...

De versnellingsbak had wel meer aan de hand.
Wanneer je het schakeldeksel afbouwdt zie je links een pin in de behuizing zitten die de kickstart voorkomt om door te trappen.

Deze pin zit geklemd in een halfopen bus... normaal gezien.
Bij dit model zat de pin gewoon los door de behuizing smiley

de ligplaats in de behuizing was door jaren misbruik ovaal geworden, een simpele vervangbus zou dus niet de oplossing zijn.

Gelukkig had ik wel een degelijke oplossing beschikbaar in men werkhuis, nl. helicoils!
Met dit systeem is het de bedoeling dat je:
- een gat met grotere diameter maakt (ovale slijtage opgelost!)
- schroefdraad tapt in dit gat
- helicoil plaatst


Als resultaat heb je dan een gat, ter grote van het originele met schroefdraad erin.
Het volstond dus om draad te tappen op de pin en deze te borgen met schroefdraadborging.

Elektriciteit

In afwachting van een elektronische ontsteking (de magneet heeft zijn beste tijd gehad...), dan maar begonnen aan het bouwen van een kabelboom.
Door de recente afbouw van men GMC dashboard, had ik nu best wel wat periodieke bekabeling op overschot die nog zeer goed bruikbaar was.

Naast het nuttige, heb je zo ook weer net wat extra uitstraling voor de detaillisten onder ons.





Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.