Hubby's

Hubby's

Motor

GMC CCKW 352Posted by Erwin 2018-09-07 22:56:34
Nadat het plaatwerk rondom de neus gedemonteerd was, kon ik de de onderdelen aan de buitenkant van de motor gemonteerd afbouwen.

Enkel de starter en verdeelkap blijvennog over aan de passagierszijde.
Aan deze zijnde werden o.a. afgehaald:
- oliefilterhuis
- steun van het oliefilterhuis
- motorolie peilstok met zijn behuizing
- motorolie vulbuis
- kleppendeksel (bovenaan, het zijdeksel zit er nog op)
- benzinepomp
- benzinefilter
- bobijnhouderAan de chauffeurszijde van de motor zit het originele dataplaatje nog, het ultieme bewijs dat dit over een originele motorblok gaat, type 270.
Aan de hand van de serienummer zou het mogelijk moeten zijn het bouwjaar en de maand te traceren van de blok.

Zodra ik wat tijd vrij heb, kuis ik deel per deel op en krijgt zo alles stilletjes aan zijn eindkleur.
Na uitgebreid onderzoek via internet, boeken en aan de hand van de gedemonteerde onderdelen, werd al snel duidelijk dat de motor een groene hoogglans afwerking kreeg in de fabriek.

Onderstaande foto toont duidelijk dat de eerste laag kleur groen was. Tijdens het schuren, kon je ook de samenstelling hiervan duidelijk onderscheiden als een emaille-achtige lak.
Met de tijd is de kleur natuurlijk veel lichter geworden, dus een kleurstaal hiervan zou een incorrect resultaat leveren.
De kleur die mijns inziens het kortst bij de originele versie lag, was een donkerder groen.
Na enkele testen, kwam ik tot een mooi resultaat met RAL 6009 (dennengroen).
Dit wordt dan ook de eindkleur voor mijn motor bij deze restoratie.


Een grote hulp bij het meest van mijn onderzoek was David Doyle's boek:
"The GMC CCKW truck in US service Historical Reference"
Een echte aanrader voor elke CCKW enthousiast!




Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.