Hubby's

Hubby's

Research

GMC CCKW 352Posted by Erwin 2018-09-10 20:39:05
Bij een goede restoratie hoort ook heel wat onderzoek.
Het mooie aan dit exemplaar is dat ik steeds wel bevestiging vind in de onderdelen die ik behandel.

Om een voorbeeld te geven, en niet eindeloos bezig te zijn met teksten te schrijven, hebben we hier de olievulpijp.
Deze doet gelijk ook dienst als carterverluchting. (filter en behuizing rechts op onderstaande foto)
Zoals je kan zien, ziet dit er vrij "erbarmelijk" uit door de meerdere verflagen, olieresten en stof doorheen de jaren vergaard.
Dit maakt het niet altijd makkelijk om te zien hoe dit stuk er origineel uitzag.

De zoektocht begint meestal op internet, via vele fora zoals bvb.:
Forum GMC
CCKW Forum
G503 forums

Hier zijn zeer veel enthousiastelingen op te vinden die nl. al heel wat onderzoek hebben verricht over deze voertuigen en het al te graag delen met de wereld.

Daarnaast heb je natuurlijk de ouwe trouwe Google, waar ik bvb. onderstaande foto op terug vond.
Spijtig genoeg is dit exemplaar vrij onduidelijk, maar je kan alvast de olievulpijp onderscheiden tussen het oliefilterhuis rechts en de bobijn/delco combinatie links op de motor.
Als je even dichterbij kijkt zie je, desondanks de zwart-wit foto, dat de olievulpijp een andere kleur heeft dan de zwarte carterverluchting...

... maar welke kleur???

Laatst maar zeker niet van het minste, controleren we even het beeldmateriaal in David Doyle's CCKW bijbel.
Deze foto's kan ik hier niet publiceren om geen rechten te schenden, en natuurlijk ook uit immens respect voor Mr. Doyle's geleverde werk!
Maar na het grondig bestuderen van meerdere detail foto's lijkt mij hoogst waarschijnlijk dat de kleur nauw aansluit met die van het oliefilterhuis, nl. zilvergrijs.

Hoe bevestigen?
Heel simpel, met een doekje voorzichtig de lagen vuil, olie en eventueel latere verflagen van het originele onderdeel afhalen.
Resultaat:
EUREKA! De originele laag, net boven het metaal blijkt helemaal te kloppen met de theorie!

Op een huidige kleurenfoto, ziet dit onderdeel er dus zo uit:
Let vooral ook op de afwerking van de aanwezige bouten en moeren.

Op de toenmalige assemblagelijn werden er bouten en moeren gebruikt zonder kleur. Met andere woorden: zoals je tegenwoordig nog steeds een bout koopt in de ijzerhandel.
Pas nadien werden de trucks aan de buitenkant bijgeverfd waar nodig. Bevestigingsmaterialen in het motorcompartiment bleven dus hun originele ongekleurde uiterlijk behouden.

"The devil is in the details!"