Hubby's

Hubby's

Eerste kilometers!

Chevrolet 79Posted by Erwin 2018-07-22 15:16:12
Het Chevy project nadert het einde!
Er restte enkel nog het verder monteren van de uitlaat, de spoeling van de automaat en het afregelen van de achterste remmen.


Reparatie uitlaat

Op het einde van het semester lassen, nog even tijd genomen om de middelste uitlaatpijp van de Chevy op te lassen.
Gezien een nieuwe pijp te duur was in transportkosten, alsook de markt van het laten plooien/lassen van een nieuwe pijp vooral gericht is op dure racewagens...
... leek het me best om dit stuk pijp zelf terug te maken.

Stap 1: afsnijden
Met een snijschijf sneed ik het slechte uiteinde van de pijp, achteraf met een schuurschijf het metaal rondom proper gemaakt.

Stap 2: vervanger zoeken
Na een kleine zoektocht in de overschottenbak van de school, vond ik een waardig vervangelement.

Ik koos dit deel opzettelijk wat dikker van wand om 2 redenen:
- gevoelig punt om door te roesten
- makkelijker om te lassen

Stap 3: Lassen
Het lassen ben ik begonnen met punten op 4 plaatsen om scheeftrekken te voorkomen.
Vervolgens zijn de tussenruimtes opgevuld eveneens met puntlassen, steeds goed lettend op het richten van de lasdraad naar de dikwandige buis. Hiermee voorkwam ik het doorbranden van de dunwandige buis.
Het geheel achteraf nog netjes opgeschuurd en klaar is kees!

Stap 4: montage
Voor diegene die het hele verhaal gevolgd hebben, is het vrij vanzelfsprekend dat dit het missende onderdeel was om de uitlaat te vervolledigen.
Volgende keer dat ik naar de garage trok, waren de ontbrekende delen op een 20-tal minuutjes gemonteerd onder de wagen.

Spoeling automaat
Na enkele grondige opzoekingen en de aankoop van de juiste transmissieolie, dan zelf begonnen aan men eerste spoeling van een automaatbak.
Dit is best makkelijk zelf uit te voeren zonder dure apparatuur die heel het systeem onder druk zetten.

De meeste automaten hebben een eigen oliekoeler, al dan niet ingewerkt in de hoofdradiator van het voertuig.
Door de olieleidingen te volgen van de automaat naar de radiator, vind je al snel een aan- en afvoer leiding.
Bij deze Chevy is de oliekoeler het onderste deel van de hoofdradiator.

Eenmaal de aanvoerleiding afgekoppeld en verlengd met een stukje darm tot in een emmer kon de spoeling beginnen.
Zodra je de auto start en in neutraal laat draaien (in park draait de automaat namelijk niet mee), komt de oude olie uit de transmissie in de emmer terecht.
Het volstaat om vervolgens nieuwe olie bij te vullen langs de peilstok/vulsysteem, tot de uitgespuwde olie duidelijk lichter word van kleur.

Vervolgens het geheel op het juiste niveau brengen, en klaar!

TESTRIT!