Hubby's

Hubby's

Cherokee glow plugs

Moderne auto'sPosted by Erwin 2018-04-17 19:18:08
Vermits men vader zen jeep moeilijk startte bij koude, had ik al snel een vermoeden dat dit aan de gloeikaarsen lag.
Natuurlijk moet je bij deze auto weer allerlei uitbouwen vooraleer je er aan kan. Net zoals bij de distributieriem waarvoor het ganse front moest worden afgebouwd!

Om Niet onnodig heel veel werk op men nek te halen toch eerst, met heel veel moeite en door mezelf even te transformeren in een slangenmens, 2 van de 4 gloeikaarsen getest.

Een simpele basistest is "makkelijk" uit te voeren met behulp van een Ohm meter.
Kortsluiting = 0 Ohm
Werkend = 0.5 Ohm - 1.5 Ohm
Doorgebrand = alles boven 1.5 Ohm (meestal zijn dit extreem hoge waardes en dus heel duidelijk)

Bij de 2de gloeikaars... Bingo!
Geen nood om de rest te testen, aangezien je deze best alle 4 nieuw zet.
Dus al het nodige bestelt via Autodoc.
De glow plugs zitten bij dit model van Jeep Cherokee 2.5 CRD (2007), achter de luchtinlaat.
Dit betekent dus uitbouwen van:
- batterij
- batterijbak
En het losmaken van:
- alternator
- luchtinlaat


Op de foto hierboven zie je de 2 middelste gloeikaarsen aangeduid.
De Luchtinlaat is hier al losgemaakt en naar beneden geduwd.

De voorste gloeikaars zit nog iets dieper weggemoffeld.
De hoek waarmee hij in het blok geschroefd zit maakt dat je deze onmogelijk kan vervangen zonder de alternator eerst uit te bouwen.
Gelukkig kwamen ze alle 4 vrij makkelijk los, zonder te breken (risico bij vervangen gloeibougies).

Voor eventuele toekomstige demontage, heb ik de nieuwe kaarsen voorzien van kopervet.
Dit vet is bestand tegen hoge temperaturen en is in principe goed voor alles wat vast moet zitten, maar ooit wel eens terug los moet.
Ik doe dit bijvoorbeeld ook op de schroefdraad bij het monteren van velgen.

Eens de 4 gloeikaarsen uitgebouwd, alles nog eens getest (ook de nieuwe! om geen defecte onderdelen te monteren).
Resultaat 3 x doorgebrand, 1 x ok.

De Ohm test is echter niet volledig sluitend, zo bleken ze namelijk alle 4 defect na ze rechtstreeks aan te sluiten op een batterij. De kop moet dan binnen enkele seconden rood gloeiend worden.


Bij nadere inspectie, zijn deze gloeikaarsen al langere tijd defect.
Dit kan je zien aan de koolstofophoping en de zwarte kleur van de kop.
(bovenaan de nieuwe, onderaan de doorgebrande versie)

Nadien alles weer netjes ingebouwd en getest.
Dit zal niet enkel helpen tijdens de volgende winterse periode, maar ook bij warm weer.

Bij een Diesel motor is het namelijk de bedoeling om de brandstof "spontaan" te laten ontbranden door in contact te komen met hoge temperatuur.
De gloeikaarsen zorgen ervoor dat de cylinder voorverwarmd wordt.
Dit verkort de tijd nodig om te starten (anders moet de cylinder verwarmd worden door het op en neer bewegen van de pistons), en zorgt voor een zuiverdere opstart. (geen dieselwolk door de uitlaat)

Als laatste nog eventjes gezocht naar de antidiefstal radiocode, gezien de batterij ontkoppeld is geweest. En dan weer wat verder gewerkt aan de Chevy!