Hubby's

Avant-prémièreGMC CCKW 353 ST6

Posted by Erwin 2019-07-08 22:49:13

Coming soon!
De ruil is besproken, enkel de uitvoering nog.

Exit: Matchless G3L
Entry: GMC CCKW M12 welding shop

smiley

Blog image

Gezien deze GMC rijdt, remt en op goede banden staat, en ik geneigd om voorlopig een "cosmetische" restauratie uit te voeren.

Zo kan hij een pak sneller terug de baan op.

Het voornaamste werk dat moet gebeuren eraan is de vervanging van de cabine. Een nieuwe cabine is er bijgeleverd en zo goed als klaar om in de lak te zetten.

Blog image

Historiek

Opbouw

De achterbouw is van het type ST-6. Deze volgde de ST-5 op en verschilt hiermee in de mogelijkheid om het dak te laten zakken. Dit scheelde heel wat inzake transport van deze voertuigen.

Aan de horizontale lijnen kan je zien dat alles ter hoogte van de zijruiten kon worden verwijderd. Het dak kwam zo niet veel hoger dan de cabine.
De panelen en vensters warden achterin in speciale dozen gestockeerd en er werdt een tijdelijke kortere deur in de achterwand geplaatst.

M12 Welding shop

Met dit type achterbouw, werdt het voertuig geclasseerd als G142.

Het bijhorende papierwerk getuigt van een eerste inschrijving in 1943. Dit is perfect mogelijk, aangezien het een open cabine is en een ST-6 opbouw. Bovendien zijn ze vanaf eind '43, ten einde kostbaar metaal uit te sparen, de welding shop beginnen installeren in een gewone cargo versie.

In de TM-9-2852 Welding, vinden we onderstaande foto terug van de M12 welding truck.

Blog imageLet vooral op het compartiment rechts-onder de achterbouw en de extra uitlaat buiten de opbouw die vertical omhoog loopt.

Dit komt door de aanwezige Ford V8 motor, welke de generator van kracht en vervolgens de mobiele laspost van stroom voorzag.

Los van de ST-5 opbouw (onderbroken lijnen naar de voor- en achterkant toe, duidend op een niet-verlaagbare bak) en de gesloten cabine, zijn de andere details gelijk.

Een leuk extra detail is de plaatsing van de pioneer tool rack, bovenop de gesloten cabine.

Blog image

Mijn toekomstige truck heeft de onderdelen nog van deze achterste werkbank, alsook de generator zelf. Spijtig genoeg is de Ford V8 op een bepaald moment verdwenen...

Blog image

Verder was er binnenin nog voorzien:

- extra werkbank met schuiven en bankschroef
- lastafel
- stockageplaats voor gasfles
- aambeeld
- schuur-/slijpmachine op voet
- bankschroef
- laspost
- mobiele smidse

Blog imageHet aambeeld is op bovenstaande foto bevestigd aan de vloer in transporttoestand.

De werkbanken, zoals rechts op de foto, bestonden in verschillende uitvoeringen naargelang het type workshop (electrical, small arms, parts shop,...). Met meer of minder schuiven en/of opslagruimtes, alsook in verschillende lengtes.

Het zou dus niet makkelijk zijn om deze nog terug te vinden... moest ik mezelf niet zijn en al eentje op de kop hebben kunnen tikkensmiley

Blog imageDe schuiven ontbreken, maar verder is dit het exacte model met de transporttralies en onderste kasten nog aanwezig!

Ik zal dus ook niet anders kunnen dan deze terug installeren op zijn rechtmatige plaats. Al dan niet tot blijdschap van de vriendin die meer opslagruimte heeft of minder plaats om kleedjes op te hangen smiley

Momenteel speel ik met het idee om de achterste werkbank om te bouwen tot een soort van keukeneiland zonder de originele structuur aan te passen. De ruimte waar vroeger de Ford V8 zat is meer dan voldoende om te vormen naar technische ruimte/water reservoir.

In de andere werkbank kunnen we makkelijk het bestek e.d. kwijt.

Op de plaats van de lastafel is het de bedoeling om slaapruimte te installeren. Dit kan desnoods tijdelijk gebeuren met 2 veldbedjes.
De leefruimtes zullen hoofdzakelijk buiten zijn onder een luifel (al dan niet bevestigd aan de body), maar enkele krukjes kunnen er ook voor zorgen dat de 2de werkbank perfect als tafel kan dienen!


Verder nog wat foto's van de truck in de huidige toestand...







TussendoorprojectjeMatchless G3L 1941

Posted by Erwin 2019-07-04 10:31:19

Een kleiner project, de moeite waard om in te investeren!

Blog image

Historiek

De verkoper had deze motor een drietal jaren geleden aangeschaft.
Na een testrit heeft hij hem ontdaan van smeermiddelen en cosmetisch gerestoreerd naar originele toestand.
Zo kon hij hem bij de rest van zijn pronkstukken plaatsen in het privé-museum zonder risico op lekken.

Lang verhaal kort:
3 jaar stil gestaan
geen benzene en/of smeermiddelen aanwezig
geen elektriciteit
geen zekerheid over de toestand van motor en versnellingsbak


Let's get it on the road again!

Alles begint met goede documentatie. Gelukkig kon ik al snel een digitale versie van de technische handleiding vinden via Google.

Met de handleiding in de hand, allereerst de ontsteking nagekeken. Deze bleek min of meer in orde te zijn.

Spijtig genoeg viel tijdens deze procedure iets door het gat van de bougie... Dit betekende dus cylinder open gooien...

Blog image

Alweer met de handleiding erlangs, was dit snel opgelost. Bovendien kreeg ik zo een betere kijk op de interne toestand. Intern is de motor nog zeer zuiver, dus geen nood voor revisie!

Vervolgens Olie en benzine erin.
Na meerdere malen kicken om zeker eerst wat olie doorheen het systeem te laten vloeien, duurde het niet zo lang vooraleer de eerste knallen en puffen weer langs de uitlaat kwamen. Goed nieuws!

Nadeel was wel dat eveneens al vrij snel enkele lekken duidelijk werden:
- Versnellingsbak
- Carburator
- Oliepomp

Tochtgat in de versnellingsbak?

Na de vlotternaald van de carburator wat aan te passen en de vlotter te repareren, was het eerste lek opgelost. Vervolgens de oliepomp onder handen genomen. Hier bleek het te liggen aan slecht aangebrachte vloeibare pakking. Vrij makkelijk hersteld.

So far so good, maar...

De versnellingsbak had wel meer aan de hand.
Wanneer je het schakeldeksel afbouwdt zie je links een pin in de behuizing zitten die de kickstart voorkomt om door te trappen.

Deze pin zit geklemd in een halfopen bus... normaal gezien.
Bij dit model zat de pin gewoon los door de behuizing smiley

Blog image

de ligplaats in de behuizing was door jaren misbruik ovaal geworden, een simpele vervangbus zou dus niet de oplossing zijn.

Gelukkig had ik wel een degelijke oplossing beschikbaar in men werkhuis, nl. helicoils!
Met dit systeem is het de bedoeling dat je:
- een gat met grotere diameter maakt (ovale slijtage opgelost!)
- schroefdraad tapt in dit gat
- helicoil plaatst

Blog image
Als resultaat heb je dan een gat, ter grote van het originele met schroefdraad erin.
Het volstond dus om draad te tappen op de pin en deze te borgen met schroefdraadborging.

Elektriciteit

In afwachting van een elektronische ontsteking (de magneet heeft zijn beste tijd gehad...), dan maar begonnen aan het bouwen van een kabelboom.
Door de recente afbouw van men GMC dashboard, had ik nu best wel wat periodieke bekabeling op overschot die nog zeer goed bruikbaar was.

Blog image

Naast het nuttige, heb je zo ook weer net wat extra uitstraling voor de detaillisten onder ons.




Update Juli 19GMC CCKW 352

Posted by Erwin 2019-07-04 09:45:20

Na een lange periode van afwezigheid door het werk, kan ik eindelijk nog eens een update voorschotelen ivm het GMC 352 project.

Dit jaar zal er verder niet veel meer aan kunnen gebeuren vrees ik, daar het de bedoeling is om het dak van de loods onder handen te nemen. Zo komt er wel weer 200m² bruikbare zolderruimte bij. Handig voor later (onderdelen, mancave, museum,...smiley)

Demontage

De cabine, benzinetank + reservewielsteunen, motor, transmissie en vooras zijn ondertussen ook afgebouwd.

Blog imageBlog imageHet voorste deel van het chassis heeft al een eerste grondige kuisbeurt gehad. Spijtig genoeg heeft de schuurmachine de geest gegeven vooraleer het volledig kon worden afgewerkt...

Motor

De motorblok is eind vorig jaar opgekuist en in een eerste grondlaag gezet. Zo kon deze met een gerust hart worden opgeborgen tijdens de wintermaanden.

Blog image


Carroserie

Gebruik makend van de laatste zonnestralen van 2018, hebben een aantal onderdelen van de cabine een beschermde antiroest laag gekregen. Ze zijn natuurlijk eerst gestraald en gemetaliseerd, dus hier zal de komende 50 jaar niet veel meer mee kunnen gebeuren!

Gevoelige motoronderdelen, zoals bvb. olie- en benzinefilter, worden niet gestraald. Bij het stralen ontstaan er namelijk kleine putjes in het oppervlak die lekken kan veroorzaken in de toekomst.




ResearchGMC CCKW 352

Posted by Erwin 2018-09-10 20:39:05

Bij een goede restoratie hoort ook heel wat onderzoek.
Het mooie aan dit exemplaar is dat ik steeds wel bevestiging vind in de onderdelen die ik behandel.

Om een voorbeeld te geven, en niet eindeloos bezig te zijn met teksten te schrijven, hebben we hier de olievulpijp.
Deze doet gelijk ook dienst als carterverluchting. (filter en behuizing rechts op onderstaande foto)
Blog imageZoals je kan zien, ziet dit er vrij "erbarmelijk" uit door de meerdere verflagen, olieresten en stof doorheen de jaren vergaard.
Dit maakt het niet altijd makkelijk om te zien hoe dit stuk er origineel uitzag.

De zoektocht begint meestal op internet, via vele fora zoals bvb.:
Forum GMC
CCKW Forum
G503 forums

Hier zijn zeer veel enthousiastelingen op te vinden die nl. al heel wat onderzoek hebben verricht over deze voertuigen en het al te graag delen met de wereld.

Daarnaast heb je natuurlijk de ouwe trouwe Google, waar ik bvb. onderstaande foto op terug vond.
Spijtig genoeg is dit exemplaar vrij onduidelijk, maar je kan alvast de olievulpijp onderscheiden tussen het oliefilterhuis rechts en de bobijn/delco combinatie links op de motor.
Als je even dichterbij kijkt zie je, desondanks de zwart-wit foto, dat de olievulpijp een andere kleur heeft dan de zwarte carterverluchting...

... maar welke kleur???

Laatst maar zeker niet van het minste, controleren we even het beeldmateriaal in David Doyle's CCKW bijbel.
Deze foto's kan ik hier niet publiceren om geen rechten te schenden, en natuurlijk ook uit immens respect voor Mr. Doyle's geleverde werk!
Maar na het grondig bestuderen van meerdere detail foto's lijkt mij hoogst waarschijnlijk dat de kleur nauw aansluit met die van het oliefilterhuis, nl. zilvergrijs.

Hoe bevestigen?
Heel simpel, met een doekje voorzichtig de lagen vuil, olie en eventueel latere verflagen van het originele onderdeel afhalen.
Resultaat:
Blog imageEUREKA! De originele laag, net boven het metaal blijkt helemaal te kloppen met de theorie!

Op een huidige kleurenfoto, ziet dit onderdeel er dus zo uit:
Blog imageLet vooral ook op de afwerking van de aanwezige bouten en moeren.
Blog image
Op de toenmalige assemblagelijn werden er bouten en moeren gebruikt zonder kleur. Met andere woorden: zoals je tegenwoordig nog steeds een bout koopt in de ijzerhandel.
Pas nadien werden de trucks aan de buitenkant bijgeverfd waar nodig. Bevestigingsmaterialen in het motorcompartiment bleven dus hun originele ongekleurde uiterlijk behouden.

"The devil is in the details!"

MotorGMC CCKW 352

Posted by Erwin 2018-09-07 22:56:34

Nadat het plaatwerk rondom de neus gedemonteerd was, kon ik de de onderdelen aan de buitenkant van de motor gemonteerd afbouwen.
Blog image
Enkel de starter en verdeelkap blijvennog over aan de passagierszijde.
Aan deze zijnde werden o.a. afgehaald:
- oliefilterhuis
- steun van het oliefilterhuis
- motorolie peilstok met zijn behuizing
- motorolie vulbuis
- kleppendeksel (bovenaan, het zijdeksel zit er nog op)
- benzinepomp
- benzinefilter
- bobijnhouderBlog imageAan de chauffeurszijde van de motor zit het originele dataplaatje nog, het ultieme bewijs dat dit over een originele motorblok gaat, type 270.
Aan de hand van de serienummer zou het mogelijk moeten zijn het bouwjaar en de maand te traceren van de blok.

Zodra ik wat tijd vrij heb, kuis ik deel per deel op en krijgt zo alles stilletjes aan zijn eindkleur.
Na uitgebreid onderzoek via internet, boeken en aan de hand van de gedemonteerde onderdelen, werd al snel duidelijk dat de motor een groene hoogglans afwerking kreeg in de fabriek.

Onderstaande foto toont duidelijk dat de eerste laag kleur groen was. Tijdens het schuren, kon je ook de samenstelling hiervan duidelijk onderscheiden als een emaille-achtige lak.
Met de tijd is de kleur natuurlijk veel lichter geworden, dus een kleurstaal hiervan zou een incorrect resultaat leveren.
Blog imageDe kleur die mijns inziens het kortst bij de originele versie lag, was een donkerder groen.
Na enkele testen, kwam ik tot een mooi resultaat met RAL 6009 (dennengroen).
Dit wordt dan ook de eindkleur voor mijn motor bij deze restoratie.
Blog image

Een grote hulp bij het meest van mijn onderzoek was David Doyle's boek:
"The GMC CCKW truck in US service Historical Reference"
Een echte aanrader voor elke CCKW enthousiast!



CarroserieGMC CCKW 352

Posted by Erwin 2018-09-07 22:09:30

Bij het opmaken van de carrosserie, begint het natuurlijk met de afbraak.
Gezien er al een gedeelte los was gehaald om werk te verrichten aan de waterpomp en radiator, besloot ik om het plaatwerk van voor naar achter aan te pakken.

Blog image
Dit laat gelijk toe om makkelijker de motor en omliggende zones proper te maken.
Blog imageHet plaatwerk werd gestraald en gemetaliseerd door een professioneel bedrijf. Dit laatste is een proces waarbij er een nieuwe laag metaal aangebracht wordt met een legering die enorm roestbestendig is.
Blog imageVervolgens gaat er een laag primer over en "last but not least" de eindlaag.
Zaken zoals lampen, blackout lichten etc. werden origineel pas gemonteerd bij de finale assemblage in de fabriek. Dit zorgde voor een lichte afwijking van kleur.
Hierdoor besloot ik deze delen dan ook een licht donkerdere tint te geven.
To be continued...

Waterpomp revisieGMC CCKW 352

Posted by Erwin 2018-07-22 22:38:37

Als eerste op de lijst staat de waterpomp revisie.
Blog image
Dit geeft gelijk ook een zicht op het aantal wisselstukken, meegeleverd met de truck.
Er zijn niet 1, maar zelfs 3 reserve waterpompen bij.
Weliswaar te reviseren, maar er zijn gelijk dan ook 3 complete revisiekits bij.
Van de gelagerde assen alleen al zijn er 5 "New Old Stock" (NOS) vervangstukken!

Hieronder kan je de gebruikelijke stappen terugvinden bij het opkuisen van de onderdelen.
(schuren, grondverf, lak)

Rest nog het assembleren met nieuwe onderdelen uit de beschikbare revisiekits.
De eindlak van de waterpompen zelf moet hiervoor eerst nog wel gebeuren.

To be continued...

AankomstGMC CCKW 352

Posted by Erwin 2018-07-22 22:33:10

Na een vlotte verkoop van het MB project, kon al snel de koop doorgaan van het Deense project.
Enkele dagen voor men verjaardag, stond er een mooi cadeautje klaar op de oprit!
Blog image
Het heeft me een volledige dag gekost om alle wisselstukken uit te laden die meegekomen waren met de truck.
Uiteindelijk alles gesorteerd, met als resultaat een fruitpalet onderstel, een fruitpalet carrosserie en 30+ velgen met banden.
Blog image
De meeste banden zijn te oud of te versleten, maar er zijn toch nog een tiental goede exemplaren. Geen overbodige luxe voor een GMC rijdend te houden smiley.
Als mooie extra, is er ook nog een periodiek correcte olieton meegekomen, gemarkeerd met het "Esso" logo.Blog imageNa een lange dag, kon alles uiteindelijk netjes, en vooral droog, worden opgeborgen.
Het ziet er naar uit dat ik niet automatisch naar een handel zal moeten stappen voor wisselstukken. Ik kan altijd eerst eens gaan kijken tussen mijn eigen stock! smileyBlog imageOp het einde van de dag konden we de vrachtwagen klaarzetten voor verdere werken.

Hieronder kan je zien dat de radiator ontbreekt. Dit omdat er werk voorzien was op de waterpomp door de vorige eigenaar.
Een groot voordeel is dat er naast de originele radiator, ook een splinternieuwe pas gereviseerde (door een professioneel Deens bedrijf) radiator bij zit.
Blog imageDe logische volgende stappen zijn dus:
- waterpomp revisie
- 6V reconversie (momenteel omgebouwd naar 12V, maar alles zit erbij voor de reconversie)
- revisie van het remsysteem



Your mobile does not support playing flash video.