Hubby's

Hubby's

Avant-prémière

GMC CCKW 353 ST6Posted by Erwin 2019-07-08 22:49:13

Coming soon!
De ruil is besproken, enkel de uitvoering nog.

Exit: Matchless G3L
Entry: GMC CCKW M12 welding shop

smiley

Gezien deze GMC rijdt, remt en op goede banden staat, en ik geneigd om voorlopig een "cosmetische" restauratie uit te voeren.

Zo kan hij een pak sneller terug de baan op.

Het voornaamste werk dat moet gebeuren eraan is de vervanging van de cabine. Een nieuwe cabine is er bijgeleverd en zo goed als klaar om in de lak te zetten.

Historiek

Opbouw

De achterbouw is van het type ST-6. Deze volgde de ST-5 op en verschilt hiermee in de mogelijkheid om het dak te laten zakken. Dit scheelde heel wat inzake transport van deze voertuigen.

Aan de horizontale lijnen kan je zien dat alles ter hoogte van de zijruiten kon worden verwijderd. Het dak kwam zo niet veel hoger dan de cabine.
De panelen en vensters warden achterin in speciale dozen gestockeerd en er werdt een tijdelijke kortere deur in de achterwand geplaatst.

M12 Welding shop

Met dit type achterbouw, werdt het voertuig geclasseerd als G142.

Het bijhorende papierwerk getuigt van een eerste inschrijving in 1943. Dit is perfect mogelijk, aangezien het een open cabine is en een ST-6 opbouw. Bovendien zijn ze vanaf eind '43, ten einde kostbaar metaal uit te sparen, de welding shop beginnen installeren in een gewone cargo versie.

In de TM-9-2852 Welding, vinden we onderstaande foto terug van de M12 welding truck.

Let vooral op het compartiment rechts-onder de achterbouw en de extra uitlaat buiten de opbouw die vertical omhoog loopt.

Dit komt door de aanwezige Ford V8 motor, welke de generator van kracht en vervolgens de mobiele laspost van stroom voorzag.

Los van de ST-5 opbouw (onderbroken lijnen naar de voor- en achterkant toe, duidend op een niet-verlaagbare bak) en de gesloten cabine, zijn de andere details gelijk.

Een leuk extra detail is de plaatsing van de pioneer tool rack, bovenop de gesloten cabine.

Mijn toekomstige truck heeft de onderdelen nog van deze achterste werkbank, alsook de generator zelf. Spijtig genoeg is de Ford V8 op een bepaald moment verdwenen...

Verder was er binnenin nog voorzien:

- extra werkbank met schuiven en bankschroef
- lastafel
- stockageplaats voor gasfles
- aambeeld
- schuur-/slijpmachine op voet
- bankschroef
- laspost
- mobiele smidse

Het aambeeld is op bovenstaande foto bevestigd aan de vloer in transporttoestand.

De werkbanken, zoals rechts op de foto, bestonden in verschillende uitvoeringen naargelang het type workshop (electrical, small arms, parts shop,...). Met meer of minder schuiven en/of opslagruimtes, alsook in verschillende lengtes.

Het zou dus niet makkelijk zijn om deze nog terug te vinden... moest ik mezelf niet zijn en al eentje op de kop hebben kunnen tikkensmiley

De schuiven ontbreken, maar verder is dit het exacte model met de transporttralies en onderste kasten nog aanwezig!

Ik zal dus ook niet anders kunnen dan deze terug installeren op zijn rechtmatige plaats. Al dan niet tot blijdschap van de vriendin die meer opslagruimte heeft of minder plaats om kleedjes op te hangen smiley

Momenteel speel ik met het idee om de achterste werkbank om te bouwen tot een soort van keukeneiland zonder de originele structuur aan te passen. De ruimte waar vroeger de Ford V8 zat is meer dan voldoende om te vormen naar technische ruimte/water reservoir.

In de andere werkbank kunnen we makkelijk het bestek e.d. kwijt.

Op de plaats van de lastafel is het de bedoeling om slaapruimte te installeren. Dit kan desnoods tijdelijk gebeuren met 2 veldbedjes.
De leefruimtes zullen hoofdzakelijk buiten zijn onder een luifel (al dan niet bevestigd aan de body), maar enkele krukjes kunnen er ook voor zorgen dat de 2de werkbank perfect als tafel kan dienen!


Verder nog wat foto's van de truck in de huidige toestand...