Hubby's

Hubby's

Update Juli 19

GMC CCKW 352Posted by Erwin 2019-07-04 09:45:20

Na een lange periode van afwezigheid door het werk, kan ik eindelijk nog eens een update voorschotelen ivm het GMC 352 project.

Dit jaar zal er verder niet veel meer aan kunnen gebeuren vrees ik, daar het de bedoeling is om het dak van de loods onder handen te nemen. Zo komt er wel weer 200m² bruikbare zolderruimte bij. Handig voor later (onderdelen, mancave, museum,...smiley)

Demontage

De cabine, benzinetank + reservewielsteunen, motor, transmissie en vooras zijn ondertussen ook afgebouwd.

Het voorste deel van het chassis heeft al een eerste grondige kuisbeurt gehad. Spijtig genoeg heeft de schuurmachine de geest gegeven vooraleer het volledig kon worden afgewerkt...

Motor

De motorblok is eind vorig jaar opgekuist en in een eerste grondlaag gezet. Zo kon deze met een gerust hart worden opgeborgen tijdens de wintermaanden.


Carroserie

Gebruik makend van de laatste zonnestralen van 2018, hebben een aantal onderdelen van de cabine een beschermde antiroest laag gekregen. Ze zijn natuurlijk eerst gestraald en gemetaliseerd, dus hier zal de komende 50 jaar niet veel meer mee kunnen gebeuren!

Gevoelige motoronderdelen, zoals bvb. olie- en benzinefilter, worden niet gestraald. Bij het stralen ontstaan er namelijk kleine putjes in het oppervlak die lekken kan veroorzaken in de toekomst.




Research

GMC CCKW 352Posted by Erwin 2018-09-10 20:39:05
Bij een goede restoratie hoort ook heel wat onderzoek.
Het mooie aan dit exemplaar is dat ik steeds wel bevestiging vind in de onderdelen die ik behandel.

Om een voorbeeld te geven, en niet eindeloos bezig te zijn met teksten te schrijven, hebben we hier de olievulpijp.
Deze doet gelijk ook dienst als carterverluchting. (filter en behuizing rechts op onderstaande foto)
Zoals je kan zien, ziet dit er vrij "erbarmelijk" uit door de meerdere verflagen, olieresten en stof doorheen de jaren vergaard.
Dit maakt het niet altijd makkelijk om te zien hoe dit stuk er origineel uitzag.

De zoektocht begint meestal op internet, via vele fora zoals bvb.:
Forum GMC
CCKW Forum
G503 forums

Hier zijn zeer veel enthousiastelingen op te vinden die nl. al heel wat onderzoek hebben verricht over deze voertuigen en het al te graag delen met de wereld.

Daarnaast heb je natuurlijk de ouwe trouwe Google, waar ik bvb. onderstaande foto op terug vond.
Spijtig genoeg is dit exemplaar vrij onduidelijk, maar je kan alvast de olievulpijp onderscheiden tussen het oliefilterhuis rechts en de bobijn/delco combinatie links op de motor.
Als je even dichterbij kijkt zie je, desondanks de zwart-wit foto, dat de olievulpijp een andere kleur heeft dan de zwarte carterverluchting...

... maar welke kleur???

Laatst maar zeker niet van het minste, controleren we even het beeldmateriaal in David Doyle's CCKW bijbel.
Deze foto's kan ik hier niet publiceren om geen rechten te schenden, en natuurlijk ook uit immens respect voor Mr. Doyle's geleverde werk!
Maar na het grondig bestuderen van meerdere detail foto's lijkt mij hoogst waarschijnlijk dat de kleur nauw aansluit met die van het oliefilterhuis, nl. zilvergrijs.

Hoe bevestigen?
Heel simpel, met een doekje voorzichtig de lagen vuil, olie en eventueel latere verflagen van het originele onderdeel afhalen.
Resultaat:
EUREKA! De originele laag, net boven het metaal blijkt helemaal te kloppen met de theorie!

Op een huidige kleurenfoto, ziet dit onderdeel er dus zo uit:
Let vooral ook op de afwerking van de aanwezige bouten en moeren.

Op de toenmalige assemblagelijn werden er bouten en moeren gebruikt zonder kleur. Met andere woorden: zoals je tegenwoordig nog steeds een bout koopt in de ijzerhandel.
Pas nadien werden de trucks aan de buitenkant bijgeverfd waar nodig. Bevestigingsmaterialen in het motorcompartiment bleven dus hun originele ongekleurde uiterlijk behouden.

"The devil is in the details!"

Motor

GMC CCKW 352Posted by Erwin 2018-09-07 22:56:34
Nadat het plaatwerk rondom de neus gedemonteerd was, kon ik de de onderdelen aan de buitenkant van de motor gemonteerd afbouwen.

Enkel de starter en verdeelkap blijvennog over aan de passagierszijde.
Aan deze zijnde werden o.a. afgehaald:
- oliefilterhuis
- steun van het oliefilterhuis
- motorolie peilstok met zijn behuizing
- motorolie vulbuis
- kleppendeksel (bovenaan, het zijdeksel zit er nog op)
- benzinepomp
- benzinefilter
- bobijnhouderAan de chauffeurszijde van de motor zit het originele dataplaatje nog, het ultieme bewijs dat dit over een originele motorblok gaat, type 270.
Aan de hand van de serienummer zou het mogelijk moeten zijn het bouwjaar en de maand te traceren van de blok.

Zodra ik wat tijd vrij heb, kuis ik deel per deel op en krijgt zo alles stilletjes aan zijn eindkleur.
Na uitgebreid onderzoek via internet, boeken en aan de hand van de gedemonteerde onderdelen, werd al snel duidelijk dat de motor een groene hoogglans afwerking kreeg in de fabriek.

Onderstaande foto toont duidelijk dat de eerste laag kleur groen was. Tijdens het schuren, kon je ook de samenstelling hiervan duidelijk onderscheiden als een emaille-achtige lak.
Met de tijd is de kleur natuurlijk veel lichter geworden, dus een kleurstaal hiervan zou een incorrect resultaat leveren.
De kleur die mijns inziens het kortst bij de originele versie lag, was een donkerder groen.
Na enkele testen, kwam ik tot een mooi resultaat met RAL 6009 (dennengroen).
Dit wordt dan ook de eindkleur voor mijn motor bij deze restoratie.


Een grote hulp bij het meest van mijn onderzoek was David Doyle's boek:
"The GMC CCKW truck in US service Historical Reference"
Een echte aanrader voor elke CCKW enthousiast!



Carroserie

GMC CCKW 352Posted by Erwin 2018-09-07 22:09:30
Bij het opmaken van de carrosserie, begint het natuurlijk met de afbraak.
Gezien er al een gedeelte los was gehaald om werk te verrichten aan de waterpomp en radiator, besloot ik om het plaatwerk van voor naar achter aan te pakken.


Dit laat gelijk toe om makkelijker de motor en omliggende zones proper te maken.
Het plaatwerk werd gestraald en gemetaliseerd door een professioneel bedrijf. Dit laatste is een proces waarbij er een nieuwe laag metaal aangebracht wordt met een legering die enorm roestbestendig is.
Vervolgens gaat er een laag primer over en "last but not least" de eindlaag.
Zaken zoals lampen, blackout lichten etc. werden origineel pas gemonteerd bij de finale assemblage in de fabriek. Dit zorgde voor een lichte afwijking van kleur.
Hierdoor besloot ik deze delen dan ook een licht donkerdere tint te geven.
To be continued...

Waterpomp revisie

GMC CCKW 352Posted by Erwin 2018-07-22 22:38:37
Als eerste op de lijst staat de waterpomp revisie.

Dit geeft gelijk ook een zicht op het aantal wisselstukken, meegeleverd met de truck.
Er zijn niet 1, maar zelfs 3 reserve waterpompen bij.
Weliswaar te reviseren, maar er zijn gelijk dan ook 3 complete revisiekits bij.
Van de gelagerde assen alleen al zijn er 5 "New Old Stock" (NOS) vervangstukken!

Hieronder kan je de gebruikelijke stappen terugvinden bij het opkuisen van de onderdelen.
(schuren, grondverf, lak)

Rest nog het assembleren met nieuwe onderdelen uit de beschikbare revisiekits.
De eindlak van de waterpompen zelf moet hiervoor eerst nog wel gebeuren.

To be continued...

Aankomst

GMC CCKW 352Posted by Erwin 2018-07-22 22:33:10
Na een vlotte verkoop van het MB project, kon al snel de koop doorgaan van het Deense project.
Enkele dagen voor men verjaardag, stond er een mooi cadeautje klaar op de oprit!

Het heeft me een volledige dag gekost om alle wisselstukken uit te laden die meegekomen waren met de truck.
Uiteindelijk alles gesorteerd, met als resultaat een fruitpalet onderstel, een fruitpalet carrosserie en 30+ velgen met banden.

De meeste banden zijn te oud of te versleten, maar er zijn toch nog een tiental goede exemplaren. Geen overbodige luxe voor een GMC rijdend te houden smiley.
Als mooie extra, is er ook nog een periodiek correcte olieton meegekomen, gemarkeerd met het "Esso" logo.Na een lange dag, kon alles uiteindelijk netjes, en vooral droog, worden opgeborgen.
Het ziet er naar uit dat ik niet automatisch naar een handel zal moeten stappen voor wisselstukken. Ik kan altijd eerst eens gaan kijken tussen mijn eigen stock! smileyOp het einde van de dag konden we de vrachtwagen klaarzetten voor verdere werken.

Hieronder kan je zien dat de radiator ontbreekt. Dit omdat er werk voorzien was op de waterpomp door de vorige eigenaar.
Een groot voordeel is dat er naast de originele radiator, ook een splinternieuwe pas gereviseerde (door een professioneel Deens bedrijf) radiator bij zit.
De logische volgende stappen zijn dus:
- waterpomp revisie
- 6V reconversie (momenteel omgebouwd naar 12V, maar alles zit erbij voor de reconversie)
- revisie van het remsysteem