Hubby's

Hubby's

Done!

RotisseriePosted by Erwin 2018-07-22 14:32:00
Net voor het einde van het semester van avondschool lassen, heb ik het rotisserie project klaar gekregen.

Eenmaal het geheel thuis gebracht, moest ik enkel nog alles monteren.
Gaten boren, bouten installeren en wieltjes plaatsen.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor 4 industriële wielen van 150Kg draagvermogen per stuk.
Dit is ruim voldoende voor een chassis met body te kunnen dragen.


Rotisserie 4

RotisseriePosted by Erwin 2018-04-02 21:14:17
Door de lessen geleerd bij de eerste staander, heb ik er voor gezorgd dat bij de 2de staander alles aan elkaar gepunt was alvorens het aflassen.
Dit voorkomt grotendeels het vervormen van de buizen door de hitte van het lassen.
Alles staat netjes haaks op elkaar, dus nu kon ik de volledige lassen beginnen leggen.
Na een enkele las, volgt er nog een dubbele op de meeste plaatsen om stevige hoeken te krijgen.
De delen die vlak aansluiten, werk ik af met een gezwaaide las zodat er over een bredere oppervlakte een hechting ontstaat.
Om het probleem te mijden van de te grote draaischacht, heb ik bussen gemaakt van koperen plaat. Dit geleid goed, en zorgt ervoor dat de draaipin beter in het geheel past.

De eerste staander kan alvast mee naar huis voor de afwerking.
Rest nog het vinden van de juiste wieltjes om te monteren, schuren en verven.

Voorlopig is zal dit projectje wel 2 weken moeten wachten. Tijdens het paasverlof is er namelijk geen avondschool smiley
Maar niet getreurd, want er zijn genoeg andere projectjes lopende!

Rotisserie 3

RotisseriePosted by Erwin 2018-03-20 22:28:34
Gisteren de smeernippels geïnstalleerd in de draaischachten.
Dit is makkelijker dan wanneer ze op de staander vast zitten.
Vanavond dan weer een paar uurtjes verder gebouwd.
Begonnen met de staander uit te slijpen/schuren om de draaischacht te ontvangen

Best tevreden met het resultaat. Maar de draaischacht heeft niet gekrompen zoals bij de persoon van wie het originele plan kwam.
Dit betekent dus dat de draaipin te veel speling heeft...
Een probleem dat zeker wel op te lossen valt met wat denken en testen.
Voorlopig denk ik eraan om een koperen bus te maken in de draaischacht die beter aansluit.
Zoals je op de foto hierboven kan zien, zijn de draaipinnen ook klaar.
Bij de 2de draaipin heb ik eerst deftig de tijd genomen om het geheel aan elkaar te puntlassen.
Dit laat toe nog kleine aanpassingen te doen alvorens het aflassen.
Bovendien voorkomt dit ook het "scheef trekken" van het metaal ten gevolge van de hitteontwikkeling bij het lassen.

De 4 extra stukken op de foto met de staander, zijn de uiteinden waar het chassis op bevestigd wordt. Deze zijn klaar om pingaten in te boren.

Tegen volgende sessie moet ik de laatste metalen stukken gaan ophalen, zodat ik de wielsteunen op de staander kan lassen. Zo is 1 staander volledig klaar om te verven.
Rest nog het vinden van stevige wieltjes. De lokale ijzerhandels en doe-het-zelf zaken hebben enkel lichte wieltjes. Deze constructie dient echter wel voorzien te worden van stevige industriële wieltjes.

Rotisserie 2

RotisseriePosted by Erwin 2018-03-17 20:47:34
Verleden donderdag weer verder gewerkt aan de rotisserie.
Eerst de lassen van de schuine stutten afgewerkt, dan de laatste versteviging erin geplaatst.

Bij deze laatste werd nog meer duidelijk waarom je al deze stukken eerst dient te monteren met puntlassen alvorens af te lassen.
Door de las in de hoek onderaan, paste er namelijk geen rechte plaat meer in.
De steunplaat heb ik dan aangepast aan de las en we konden weer verder.
Maar dit alles zorgt dan weer voor extra werk en een minder mooi resultaat.

Bovendien is er een kleine afwijking ontstaan door de hitteontwikkeling van voorgaande lassen.
Hierdoor sloot de steunplaat niet overal meer netjes aan. Gelukkig bleef de schade beperkt en zit er slechts een lichte afwijking op.

Verder heb ik die avond vooral gebruikt om de draaipinnen, draaischachten en toebehoren op maat te zagen.

Uiteindelijk heb ik toch nog 1 draaipin in mekaar kunnen zetten alvorens op te ruimen.


Rotisserie

RotisseriePosted by Erwin 2018-03-14 19:29:18
Onlangs terug gestart met avondschool lassen.
Als project heb ik gekozen om een rotisserie te maken.

een wat?
Een rotisserie is een werktuig waar je een chassis en/of een body van een voertuig kan tussen spannen. Vervolgens kan je het geheel 360° rond de middenas laten draaien om op alle mogelijke plaatsen makkelijk te werken.
Hieronder een voorbeeld:
Zo kan ik vlotter lassen, spuiten en reparaties uitvoeren aan de jeeps.

Motorsteun
Gezien dit systeem uit 2 afzonderlijke steunen bestaat, voorzie ik ook een adapter te maken om een motor op te monteren.
Zo kan ik eveneens makkelijker en vlotter revisies uitvoeren van motorblokken.

Het plan
Na een korte zoektocht op het interweb, vond ik plannen van een Amerikaanse ingenieur bij Harwood Performance.
Op bovenstaande link vind je de originele plannen en werkstappen terug.

Omdat Amerikaanse maten van staal niet zo courant zijn in Europa, heb ik de maten herwerkt naar het metrische systeem.
Het PDF bestand hieronder kan je rechtstreeks afprinten en gebruiken.Let wel op! Deze herwerkte versie is een vrije interpretatie van mijzelf. Deze werd niet gecontroleerd door een ingenieur, dus gebruiken op eigen risico!

Inkopen
Na het theoretisch gedeelte, was het tijd om over te stappen naar de praktijk.
Bij de lokale ijzerhandel kon ik alle materialen vinden behalve de naadloze buis voor de draaischacht. Gelukkig mocht ik ter plaatse gebruik maken van de zaagmachine om alles alvast op maat te zagen. Dit scheelt alweer een trip met de trailer.

Standaard buizen hebben een lasnaad en/of oneffenheden aan de binnenkant vanwege het productieproces. Dit kan er voor zorgen dat de draaipin stroef gaat draaien of zelfs blokkeert.
Ze zijn online te vinden op de gewenste maat, maar zijn verre van goedkoop!

Mijn oplossing: vraag een draaier om de oneffenheden weg te werken van een standaard buis.
Het komt natuurlijk goed uit dat de avondles draaien-frezen vlak naast die van lassen is smiley

Start!
Bij de volgende les dan maar gelijk begonnen met de constructie.
Deze vlot best goed. Het eerste basiselement is ver klaar.

Voor de lassen gebruik ik de techniek van verkant lassen. In het engels heet dit"triple welds". Het komt er op neer dat je bovenop de eerste las, nog eens 2 extra lassen legt. Dit zorgt voor een extra stevige constructie.Lessons learned
Al bij al ben ik best tevreden met de kwaliteit van men amateur-lassen alsook men eerste echte metalen constructie.
Maar door het gebrek aan ervaring, kan natuurlijk niet alles feilloos verlopen.

Door de basis en staander volledig af te lassen, is de basislat wat gebogen door de warmte.
Volgende keer zal ik dus eerst alles vastpunten inclusief de schuine steunen, alvorens volledige lasnaden te trekken.

Bijkomend ben ik vergeten de uitsparing uit te boren voor de draaischacht.
Deze word voor de helft in de staander geplaatst.
Dat is natuurlijk makkelijker zonder al die andere kilo's en vormen erbij...

Next step
Volgende stap is de steunplaat, alsook het verkant-lassen van de schuine steunen. Laatst genoemden zitten nu slechts vast met een enkele las.
Ook kan ik de draaischacht en draaipin alvast op maat zagen en eventueel plaatsen.

De wielsteunen dienen ook nog te worden gemonteerd, maar hiervoor moet ik eerst nog even terug langs gaan bij de ijzerhandel. Deze maat was toen niet voorradig.