Hubby's

Hubby's

Body

HotchkissPosted by Erwin 2018-07-22 16:06:09
Dit zijn alvast enkele detail foto's van de oorlogse body die uiteindelijk op het chassis zal worden gemonteerd.
Voor de aandachtige volgers: Ik heb gekozen om de "gele" body te houden om 2 hoofdredenen, namelijk de "groene" body:
- was origineel op het MB chassis gemonteerd
- is in veel slechtere staat dan de "gele" door middel van plamuur en allerlei aanpassingen

Zodra het chassis in grondverf staat, is het de bedoeling om deze body samen met het chassis tussen de rotisserie te plaatsen. Dan kunnen de slijp- en laswerken aan de body beginnen!

Jacht op onderdelen

HotchkissPosted by Erwin 2018-07-22 15:52:13
Overlaatst goed opgeschoten inzake ontbrekende onderdelen.

Bij een goede vriend kon ik een mooie collectie jeep onderdelen opkopen voor het spreekwoordelijke appel en ei.

Zo heb ik nu een compleet stuurhuis (stuur zelf heb ik nog in voorraad), een complete set pedalen (gaspedaal zit nog in de body), lichten, handrem en allerlei andere kleine interessante onderdelen.

Vooras Update 2

HotchkissPosted by Erwin 2018-07-22 15:48:43
Om de updates wat overzichtelijk te houden, heb ik ze gesplitst over meerdere posts.
Het volgende onderdeel wat onderhanden werd genomen is de kniegewricht behuizing rechtsvoor.

Het was al een hele klus om simpelweg de remtrommel van het geheel af te krijgen.
De remschoenen zaten door jarenlange onbruik vastgeplakt aan de trommels.
Maar niets houd een gepassioneerd restorateur tegen als je hem een hamer en een blok hout geeft smiley
Binnenin de remtrommel is duidelijk te zien waar de remschoenen vast zaten.

Eens het geheel gedemonteerd kon de ondertussen welbekende opkuis beginnen.

Om jullie de gewoonlijke stappen te besparen van opkuis, primer, montage, hieronder een mooi voorbeeld van de voor- en na- situatie:

De wiellagers en dichtingen worden allen vervangen. De bedoeling is om hier een langdurig maar detaillistisch restoratieproject van te maken!

Om af te sluiten nog enkele detail-shots van de afgewerkte onderdelen.


Vooras Update

HotchkissPosted by Erwin 2018-07-22 15:39:15
Desondanks mijn afwezigheid op de blog, is er wel degelijk het een en ander gebeurd aan de vooras.

De as zelf staat ondertussen netjes in primer.
Vervolgens ben ik verdergegaan met het opkuisen van enkele kleine onderdelen zoals het klokdeksel en de stuurarm.
Gelijk ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om een vroeg type schop op te kuisen.
Na de opkuis, alles in grondverf!

En vervolgens de montage van de stuurarm op de as.
De rubberen dichtingen hadden duidelijk geleden en waren toe aan vervanging.

Bij de montage werd dus gebruik gemaakt van nieuwe dichtingen

Next up: de opkuis van de stuurarmen.
Geen enkel detail hoe klein ook gaat verloren. Zoals bijvoorbeeld het opkuisen van de smeernippels. Dit word dikwijls over het hoofd gezien, maar is zeker zo belangrijk voor slijtage tegen te gaan!

Alsook het vervangen van versleten bouten en veerringen...
Exact dezelfde bouten had ik niet op voorraad, maar wel een waardige vervanger.
Enkel de draad moest worden verlengd om een goede match te krijgen.

Van boven naar beneden:
- de originele bout met veerring
- de nieuwe afgewerkte bout met veerring
- de nieuwe bout met veerring voordat de draad doorgetrokken is

Hieronder een mooi voor- en na- plaatje. Een duidelijk verschil!


Vooras 1

HotchkissPosted by Erwin 2018-04-17 19:34:11
De vooras lag al een tijdje klaar op men werkbank voor revisie.
Alhoewel deze er best ok uitzag, besloot ik toch een volledige revisie uit te voeren.

Stap 1: Demontage
Na de stuurstangen verwijderd te hebben, konden de remtrommels en steekassen worden af- en uitgebouwd.

Daar ik eerst wil focussen op de asbehuizing zelf, heb ik de 2 remtrommels met al hun toebehoren voorlopig aan de kant gelegd.
Zo ziet het er al een pak "simpeler" uit.
Op het eerste zicht, was er in alle geval op zijn minst een deftige spoeling nodig.
De gewrichten op beide eindes van de as vertoonden namelijk een mooie mengeling van vet, olie en water. Die laatste 2 horen hier alvast niet thuis!

Conclusie: de oliekeringen in de asbehuizing zijn versleten, en deze mix betekent niet veel goed voor de leeftijd van de rollementen!

Dit laatste werd al snel duidelijk bij het ontvetten ervan...

Alvast minstens 2 van de 4 kleine rollementen hebben flink te leiden gehad (zie barsten hierboven).
Dus: 4 nieuwe op het winkellijstje

Vervolgens het differentieel uitgebouwd.
Wederom ziet dit er allemaal nog vrij goed uit. Maar nu ik toch zo ver ben, en met het idee in het achterhoofd van voorgaande rollementen, zal hier ook later een revisie op gebeuren.

Stap 2: Opkuis
Nu nagenoeg alles gedemonteerd is, kan de opkuis van de asbehuizing beginnen.
Al bij al tevreden met het voorlopige resultaat!



Blasted!

HotchkissPosted by Erwin 2018-03-17 21:00:38
Vorige week heb ik het Hotchkiss chassis weggebracht om te laten stralen.
Na gisteren een ganse dag van logistieke verhuizingen (assen voor de Hotchkiss, banden van de Chevy, paletrekken voor de garage,...) en wat kleinere werkjes aan de Chevrolet, vanmorgen dan maar eens gaan kijken naar het resultaat.
En dat bleek heel netjes gedaan te zijn!

Gezien het slechte, koude weer EN de goede prijs(!) dan maar ineens beslist om alles ook te laten metaliseren. Dit is een proces waarbij een speciale laag over het ijzer komt die nieuwe roest voorkomt.
In principe zou ik dit alles dan ergens buiten in de regen kunnen parkeren zonder verf... maar dat doen we natuurlijk niet!

Komende week ga ik alles terug halen. Dan is het wachten op enkele dagen mooi weer om alles in grondlaag te zetten.

Ondertussen is er nog genoeg werk aan de rotisserie en heb ik de vooras klaar liggen om uit elkaar te gooien.

Dwarsbalk

HotchkissPosted by Erwin 2018-03-03 21:25:07
Tijdens de demontage van het chassis, werd al snel duidelijk dat er een dwarsbalk geplooid was.
Gelukkig was dit de balk die de versnellingsbak ondersteunt, deze kon namelijk los geschroefd worden.

Met de toorts, wat hamers en vooral veel geduld er aan begonnen.

Bleek dat het ijzer zich best goed liet behandelen en een 3-tal uurtjes later kregen we de originele vorm weer te zien.

Ter hoogte van het links gat op bovenstaande foto, zat er wel nog een scheur in.

Door de impact, heeft het metaal zich gerekt alvorens te scheuren. Dit verklaart waarom we ineens teveel ijzer hadden bij het terugkomen naar de "originele vorm".
Daar deze gaten enkel dienen voor een beschermplaat vast te houden, konden we dit dus zonder zorgen gewoon even oplassen.

Het gat boor ik later terug naar de juiste diameter.
Nu moet hier eerst nog wat van worden afgehaald, maar dan kan dit stuk alvast mee worden gestraald met het chassis.

Voor het stralen wacht ik nog even op wat beter weer.
Zo kan het gelijk in grondverf en is het voldoende beschermd.

Voorbereiding chassis

HotchkissPosted by Erwin 2018-02-18 16:14:22
Vandaag een mooie zonnige dag, ideaal om wat werk te verrichten aan het Hotchkiss frame!
Het doel was om het chassis volledig kaal te maken zodat het klaar staat om te stralen.
Zo gezegd zo gedaan:
Het lijkt niet veel, maar het heeft toch wel enkele uren gekost om alle kleine delen eraf te draaien. De foto hieronder toont gelijk ook waarom ik het zo kaal mogelijk wou maken:

Heel wat roest en rot, zit namelijk verborgen onder kleine onderdelen!

Resultaat van de strip-actie.

De dwarsbalk hierboven, is best wel geplooid en op één plekje gescheurd.
Waarschijnlijk wordt dit een eerste projectje voor de avondschool. Kijken wat ik daar nog van kan maken. Anders zal het een nieuwe worden...

Next »