Hubby's

Hubby's

Eerste kilometers!

Chevrolet 79Posted by Erwin 2018-07-22 15:16:12
Het Chevy project nadert het einde!
Er restte enkel nog het verder monteren van de uitlaat, de spoeling van de automaat en het afregelen van de achterste remmen.


Reparatie uitlaat

Op het einde van het semester lassen, nog even tijd genomen om de middelste uitlaatpijp van de Chevy op te lassen.
Gezien een nieuwe pijp te duur was in transportkosten, alsook de markt van het laten plooien/lassen van een nieuwe pijp vooral gericht is op dure racewagens...
... leek het me best om dit stuk pijp zelf terug te maken.

Stap 1: afsnijden
Met een snijschijf sneed ik het slechte uiteinde van de pijp, achteraf met een schuurschijf het metaal rondom proper gemaakt.

Stap 2: vervanger zoeken
Na een kleine zoektocht in de overschottenbak van de school, vond ik een waardig vervangelement.

Ik koos dit deel opzettelijk wat dikker van wand om 2 redenen:
- gevoelig punt om door te roesten
- makkelijker om te lassen

Stap 3: Lassen
Het lassen ben ik begonnen met punten op 4 plaatsen om scheeftrekken te voorkomen.
Vervolgens zijn de tussenruimtes opgevuld eveneens met puntlassen, steeds goed lettend op het richten van de lasdraad naar de dikwandige buis. Hiermee voorkwam ik het doorbranden van de dunwandige buis.
Het geheel achteraf nog netjes opgeschuurd en klaar is kees!

Stap 4: montage
Voor diegene die het hele verhaal gevolgd hebben, is het vrij vanzelfsprekend dat dit het missende onderdeel was om de uitlaat te vervolledigen.
Volgende keer dat ik naar de garage trok, waren de ontbrekende delen op een 20-tal minuutjes gemonteerd onder de wagen.

Spoeling automaat
Na enkele grondige opzoekingen en de aankoop van de juiste transmissieolie, dan zelf begonnen aan men eerste spoeling van een automaatbak.
Dit is best makkelijk zelf uit te voeren zonder dure apparatuur die heel het systeem onder druk zetten.

De meeste automaten hebben een eigen oliekoeler, al dan niet ingewerkt in de hoofdradiator van het voertuig.
Door de olieleidingen te volgen van de automaat naar de radiator, vind je al snel een aan- en afvoer leiding.
Bij deze Chevy is de oliekoeler het onderste deel van de hoofdradiator.

Eenmaal de aanvoerleiding afgekoppeld en verlengd met een stukje darm tot in een emmer kon de spoeling beginnen.
Zodra je de auto start en in neutraal laat draaien (in park draait de automaat namelijk niet mee), komt de oude olie uit de transmissie in de emmer terecht.
Het volstaat om vervolgens nieuwe olie bij te vullen langs de peilstok/vulsysteem, tot de uitgespuwde olie duidelijk lichter word van kleur.

Vervolgens het geheel op het juiste niveau brengen, en klaar!

TESTRIT!


American parts

Chevrolet 79Posted by Erwin 2018-04-17 18:46:23
Eind vorige week kwamen de laatste onderdelen toe vanuit Amerika.

Gezien ik sowieso gepland had om aan men vader zijn auto te werken, gelijk ook alles al mee naar daar genomen.
Het werk aan pa's jeep ging veel vlotter dan verwacht. Daardoor toch weer wat werk kunnen verzetten aan de Chevy op zaterdag.

Versnellingsbak
Begonnen met het terug dicht bouwen van de versnellingsbak.
Eerst even alles nakijken, omdat replica/nieuwe onderdelen niet altijd passen zoals het hoort.
Dit was alvast in orde.
Vervolgens de nieuwe filter eronder...
... en de carterpan.
Volgende keer wat extra ATF olie voorzien om een deftige oliewissel te doen. Met het verwijderen van de carterpan komt er namelijk maar een klein deel van de olie uit de automaat. De meeste olie bevind zich in de koppelomvormer en dit kan je niet simpelweg even aflaten. Volgende keer meer hierover...

Uitlaat
Nadien begonnen met de demontage van de uitlaat.
Hierbij was vooral de catalysator in zeer slechte staat.

Gezien de leeftijd en de vele jaren stilstand in combinatie met wat vocht, zijn er toch wat extra tools aan te pas gekomen (hamer, beitel, slijpschijf,...)
Blijkt ook dat er een ander model katalysator onder zat. Dit was ook te merken aan de aansluiting van de middenpijp, waar er gaten leken bij geboord te zijn.

De demper was wel juist, alleen lijkt deze intern redelijk rot (te horen bij het bewegen).
Dus: out with the old, in with the new!

Spijtig genoeg kon ik dit nog niet allemaal monteren, daar ik de middenpijp nog mis.
Deze was te kostelijk om te laten overkomen uit Amerika gezien de buiten proportionele afmeting...
Hiervoor moet ik dus nog op zoek naar iemand of een bedrijf die mij een nieuwe kan plooien.

Stay tuned!

Terug op wielen

Chevrolet 79Posted by Erwin 2018-04-01 13:08:52
Afgelopen week geen tijd gevonden om te posten, maar dat wil zeker niet zeggen dat er niets gebeurd is!

Donderdag de velgen gaan terughalen en bij de bandenman afgezet om de banden terug op te leggen. Gelukkig zijn de banden nog helemaal niet versleten en hebben ze ook niet te hard geleden van lang stil te staan.

Door de velgen een deftige behandeling te geven, kunnen de banden nu ook tubeless gemonteerd worden. Dit voorkomt toekomstige roestvorming, deze ontstaat namelijk vooral door het gebruik van binnenbanden.

Vrijdag de banden gaan ophalen, en eenmaal thuis de gechromeerde inlegstukken opgepoetst. Een tip om chroom op te poetsen: aluminiumfolie. Aluminium is een zachter metaal dan chroom en gaat dus niet beschadigen.

Vervolgens de wielmoeren onder handen genomen. Deze zouden anders te hard afsteken tegen de "nieuwe" velgen. Eerst allemaal schoongemaakt met de ijzeren borstel, dan primer en als laatste een laklaag die chroom simuleert.
Gisteren dan richting garage om verder te werken aan de auto zelf.
Eerst de remmen afgewerkt door de hoofdremcylinder te monteren, nieuwe DOT 4 olie erin en purgeren.
Dit ziet er al stukken netter uit dan met de oude zilververf!
De remleidingen worden nog verder opgekuist wanneer het motorcompartiment onder handen word genomen.

Nu de remmen klaar zijn kunnen de banden eindelijk gemonteerd worden!

Eerst wou ik de velgen in de originele kleur herstellen, maar doordat dit geen courante kleur is moest ik een hele doos poeder aanschaffen aan zo'n 800€... Dus heb ik een couranter blauw gekozen bij benadering.
Al bij al vind ik het nog wel wat hebben zo.

Gezien de dichtingen voor de versnellingsbak nog niet zijn toegekomen, zal de testrit nog even moeten worden uitgesteld.
Dan maar begonnen aan de dakhemel.
Deze is in slechte staat door vocht en ouderdom. Zoals je op onderstaande foto kan zien hing hij helemaal door.

Na het deels demonteren van de deur- en raamlijsten, kwam het geheel eindelijk naar beneden.
Het geheel bestond uit een soort van voorgevormde isolatie, mousse en stof.
Zoals je hieronder ziet was de mousselaag in erbarmelijke toestand waardoor de stoflaag niet langer bleef hangen.

Een vriend vertelde mij over Rockauto. Hier kan je rechtstreeks bestellen uit Amerika tegen zeer goede prijzen. Het is dus goed mogelijk dat ik hier in de toekomst een nieuwe hemel bestel, maar voorlopig zal hij zonder ook wel rijden!


Remmen vooraan

Chevrolet 79Posted by Erwin 2018-03-24 20:48:41
Begin deze week de velgen volledig gestript en binnen gedaan om te stralen, metaliseren en poederlakken. Gelukkig zijn de banden nog goed genoeg om weer op te leggen achteraf.
In afwachting van het resultaat vandaag dan maar de voorste remklauwen en remslangen vervangen.
De remschijf ziet er misschien roestig uit op de foto hieronder, maar deze is zeker nog niet versleten. Het is enkel vliegroest op de buitenkant die er zo weer af is wanneer de eerste kilometers gereden zijn.

Hierna de hoofdrempomp afgebouwd.

In het verleden is de rembekrachtiger overschilderd met een soort van zilververf.
Dit zag er niet uit aangezien dit over de roest en allerlei andere aanslag gedaan was.
Het sprong ook dadelijk in het oog bij het openen van de motorkap, en trok de aandacht weg van de V6 motor...
Wanneer de cylinder gescheiden was, dan maar netjes opgeschuurd en geverfd.

De werkdag afgesloten met het demonteren van de carterpan onderaan de versnellingsbak.
Dit was nodig om de olie af te laten, daar er geen olie aflaat stop voorzien is zoals bij de meeste automaten.
Op het eerste zicht ziet het er allemaal nog goed uit. Waarschijnlijk kunnen we het hier dan ook houden bij een oliewissel.
De filterplaat heeft wel wat vijlsel gevangen, maar het ziet er nog niet te erg uit.

Zowel de carterpan als de filter worden proper gekuist alvorens te hermonteren.
Hier komt de nieuwe "wasbak" die men vader zopas heeft gemaakt alvast goed van pas!

Nieuwe dichtingen voor de filter en de pan zijn ook besteld bij USA onderdelen.

Achteras klaar!

Chevrolet 79Posted by Erwin 2018-03-07 21:09:12
Vandaag rechtsachter de remmen onder handen genomen.
Hieronder de voor-en-na foto:
Gelijk ook de nieuwe leidingen aangesloten van de achteras.
Bleek dus dat de juiste leiding in een ander doosje zat en er geen verkeerde onderdelen werden geleverd. Waarschijnlijk niet goed wakker vorige keer smiley

Eens de steekassen er weer in zaten, kon de achteras zelf terug dicht gemaakt worden.
De deksel eerst nog mooi opgekuist en in primer gezet.
Al de bouten opgekuist (vooral de schroefdraad) voor een vloeiende montage.
Blauwe Loctite ertussen en klaar!
(geen foto genomen)

Hierna, inclusief een verdiende coffee break, was het te laat om aan de voorste remmen te beginnen.
Dan maar de bougies en de luchtfilter vervangen alvorens op te ruimen voor vandaag.

Het einde is in zicht !
Resterend:
*remmen vooraan
*hoofdrempomp
*oliefilter
*oliën (motor, versnellingsbak, remmen, achteras)
*benzine, carwash, keuring, cruzen,... smiley

En nog meer remmen...

Chevrolet 79Posted by Erwin 2018-03-03 21:54:42
Trommels
Na een poging tot stralen met men veel te kleine compressor, dan toch maar overgestapt op de boor met ijzeren borstel.
Vervolgens het remvlak afgeplakt, grondverf erop en een laklaag erover.
Remleidingen
Na heel wat gekl**t, uiteindelijk de achterste remslang toch kunnen demonteren.
Dit heeft best wel wat tijd gekost, vooral omdat ik de leiding naar voor toe zeker wou behouden.
Ondertussen ook tot de conclusie gekomen dat de nieuwe remslang het verkeerde model was... de motivatie begon dus redelijk te dalen...

Me dan maar even uitgelaten op de remleidingen voor de achteras.
Deze waren dan toch vrij snel in de nodige vorm en klaar om de oude te vervangen.

Linkerzijde
Vervolgens linksachter de ankerplaat netjes opgekuist. Ook hier deed de boor met borstel het best goed.
Laagje primer
En het remmechanisme terug opgebouwd.

Een dag die slecht begon, dan toch nog productief kunnen eindigen.
Volgende keer is de rechterzijde aan de beurt. Hopelijk heb ik dan al wel de juiste remslang voor achteraan te pakken.

Lange dag

Chevrolet 79Posted by Erwin 2018-02-18 16:09:02
Missing parts
Gisteren een druk dagje gehad.
Eerst even naar Nederland om onderdelen op te halen.
Met een beetje geluk toch nog eenzelfde velg gevonden als de originele velgen. Deze zal de kapot gebrande velg vervangen.

De doos rechts op de foto bevat alle nieuwe rem-onderdelen van bij USA onderdelen.
Zeer vriendelijke, correcte en snelle service!

First ride!
Na een korte middagpauze thuis, dan maar verder gereden naar men ouders.
Hier aangekomen, de wielen voorlopig terug onder de Chevy gezet om hem te verhuizen naar de loods.
Ik kon het toch niet laten om hem te proberen verhuizen op zijn eigen kracht (desondanks de ontbrekende remmen!)
Wielen eronder, benzine erin en gestart. Hij sloeg onmiddellijk aan en, na wat condens uit het systeem te blazen, draaide de motor heel mooi. Goed nieuws dus!

Eens boven de smeerput, eerst men tijd genomen om een werktafel vrij te maken.
Dit zal een hoop miserie schelen tijdens de werken.

Vervolgens nog de achteras op poten gezet en de wielen er weer af gehaald.
Op wat vliegroest na, ziet de onderkant er nog heel goed uit.
Dan maar aan de remleidingen begonnen, dit valt wel heel wat meer tegen.
De koppelingen zijn vooral achteraan allemaal vastgeroest, dus dit wordt nog zwoegen!

Ondertussen was het best laat geworden, dus alles netjes opgeruimd en richting huis gekeerd.
Volgend weekend hoop ik de achterste remleiding te kunnen terug plaatsen.

Restoratie remmen

Chevrolet 79Posted by Erwin 2018-02-02 20:57:51
Demontage
Elke restoratie begint met een demontage van de onderdelen.
Tijdens de diagnose van hun toestand heb ik al best veel onderdelen gedemonteerd.
Er rest enkel nog rechtsachter en de voorste remklauwen.

Nieuwe onderdelen zijn besteld en zal ik gaan ophalen in Nederland tijdens het krokusverlof.
In afwachting kunnen de hergebruikte onderdelen alvast worden opgekuist.

Bestelling
Uiteindelijk wordt er vooraan vervangen:
- beide remklauwen
- beide remslangen
Verder zijn alle andere onderdelen nog te redden

Achteraan is iets meer nodig:
- beide remcilinders
- beide (metalen) remleidingen
- de remslang
Alle andere bewegende delen zijn nog te redden, maar vragen een deftige opkuis beurt.

Opkuis
Na een grondige kuisbeurt met de ijzeren borstel op de haakse slijper en de kolomboor, zien de onderdelen er al heel wat beter uit.

Vervolgens een laagje grondverf en lakverf om af te werken.
Zo zijn de onderdelen weer deftig beschermd tegen allerlei invloeden van buitenaf.
Goede remmen zijn ten slotte geen overbodige luxe!


TO BE CONTINUED...





Next »