Hubby's

Hubby's

Sold!

WillysPosted by Erwin 2018-07-22 14:13:51
Dankzij een samenloop van omstandigheden, heb ik besloten om het MB project te verkopen.
Dit vooral omdat het mij opviel hoe traag ik vorderingen maak met 1 jeep, laat staan 2 jeeps.
Bovendien kwam er een zeer interessant GMC project in de aanbieding. (later meer hierover in een nieuwe categorie!)

Na een week lang reacties te beantwoorden van op een bivak (werk), was het MB project al snel besproken. De eerste die kwam kijken heeft het gelijk ook gekocht.

De koper woonde slechts een 20-tal kilometer van men ouders, dus we hebben het ook zelf kunnen afleveren. Zelf ben ik vooral blij dat dit project gekocht is door iemand die weet de waarde te appreciëren van een origineel oorlogs stuk!

Waarom de MB verkopen en de Hotchkiss houden?
Heel simpel, uit overweging van tijd en middelen koos ik al vrij snel voor het sterkere en minder werk behoevende Hotchkiss chassis.
Het zal ook alleen het chassis zijn, verdere opbouw gebeurd met originele oorlogse MB body en motor.

Hierna konden we zeer snel de deal sluiten rond het GMC project.
Het contact met de Deense verkoper verliep zeer vlot en correct. Regelmatig kreeg ik live updates van de voorbereidingen voor het verschepen.
Hierover is meer te vinden in de nieuwe categorie: GMC CCKW 352

KTR beurs

WillysPosted by Erwin 2018-03-25 17:42:35
Vandaag een bezoekje gebracht aan de KTR beurs.
Ondertussen is deze verhuist naar een overdekte hal en een pak gegroeid sinds de laatste keer dat ik daar geweest was.

Toch weer wat mooie spullen op de kop kunnen tikken. En dit voornamelijk bij Eagle jeep parts.
Best een toffe gast om mee te handelen, en hij is één van de weinigen die nog originele (NOS) spullen te koop heeft tegen betaalbare prijzen.
Nadat ik een lotje onderdelen had samen gelegd kon er zelfs nog wat van de prijs af!

mooi lot onderdelen voor de MB restoratie:
- 2x revisieset kniegewrichten vooras
- dichtingset timing voor de motor
- koppakking
- in-/uitlaat pakking
- achterste cardan
- ontbrekende asbeugels
- alle moeren voor de asbeugels (NOS)
- plaatje voor de brandblusser

Bovendien is een ruilbeurs ook altijd interessant om wat verzendkosten uit te sparen.
Zo sprak ik af om de radiator die online te koop stond, meegenomen werd naar de beurs.
Dit is best een belangrijk item dat ik alvast kan schrappen van de lijst met ontbrekende onderdelen!
Vooraleer terug de grens over te rijden, toch ook nog even gestopt bij de burger king.
Want van al dat shoppen kreeg ik best honger smiley



Go devil!

WillysPosted by Erwin 2018-03-14 21:02:21
Kleine maar wel belangrijke update voor het Willys MB project.
Vandaag een motor gaan halen !

Dankzij het herbeginnen met de avondlessen lassen, al vrij snel in contact gekomen met een oudere man uit de buurt. Hij heeft altijd wel wat gehandeld in militair materiaal en heeft nog het een en ander "liggen".

Niet getreuzeld, vorige week gaan kijken en vanmiddag gaan halen.

De blok bevat het complete binnenwerk en nog wat extra.
Ontbreekt er nog:
- generator (zo heeft vader er nog eentje liggen)
- starter
- radiator

Stukken
Spijtig genoeg zijn er al reparaties uitgevoerd in het verleden (of ten minste een poging tot...)

Allereerst een vrij bekende plaats net boven de stroomverdeler. Hier zijn deze blokken het meest gevoelig voor barsten.
Gelukkig is het een barst in de buitenwand en niet naar binnen toe.
In het verleden hebben ze dit proberen terug lassen, maar ondertussen bestaan er betere technieken voor dit soort reparaties zoals Lock-n-stitch.

Verder is er op een, voor mij althans, vreemde plaats schade te zien. Namelijk aan de achterzijde van de thermostaatbehuizing.

Op het eerste zicht lijkt dit ten gevolge van het "niet-zo-professioneel" verwijderen van de thermostaat...
Hiervoor ga ik dus best op zoek naar een nieuwe thermostaatbehuizing.

Originaliteit
Enkele uiterlijke kenmerken vertellen mij al vrij snel dat dit een oorlogse blok is.

Motorblok
De serienummer onderaan de blok, geeft echter uitsluitsel.
638632 is oorlogsproductie !

Ter info, de markering links van de serienummer "6-2" slaat op de productiedag "6 februari". Jaartallen werden niet gemarkeerd.
Rechts van de serienummer vinden we nog "W4": dit slaat waarschijnlijk op de mal gebruikt in de gieterij.
"NI-CR" betekent niets meer dan "Nikkel-Chroom". Deze werden toegevoegd aan de legering om beter de hitte en bewerkingen te kunnen doorstaan van het productieproces.

Culasse
Vervolgens kijken we naar de kop.
Het feit dat er geen verstevigingen te zien zijn, geeft alvast goede hoop op een oorlogse productie.
De serienummer "639660C" geeft ook hier uitsluitsel en duid op de oorlogse productie.
Aan de rechterzijde vinden we verder, naast de standaard tekst, ook "WILLYS" en "JEEP" terug.
1941: zonder merk
1942: "WILLYS" toegevoegd
1944: "WILLYS" en "JEEP" toegevoegd

Conclusie
Eventuele markeringen op het vlak waar de carterpan tegen geschroefd zit, kunnen verder uitsluitsel geven. Dit zal moeten wachten tot de tijd rijp is voor een volledige revisie van het blok.
Los daarvan kan ik vrij zeker zeggen dat het hier een oorlogse motorblok betreft uit 1944. Deze past dus perfect bij het Willys frame van november 1944!

Losse onderdelen
Mee met de motor kwamen ook nog mee:
- een Carter carburator (zoals ik er ondertussen al een gereviseerde heb klaar liggen)
- in- en uitlaatspruitstuk
- pistons
- kleppenveren
- alle nodige moeren en bouten
Kortom een zeer mooie en vrij complete toevoeging aan het project!

Transport

WillysPosted by Erwin 2018-02-12 20:53:39
Vrijdag 09 februari 2018
Na enkele onheilspellende weerberichten, toch maar besloten om vorige vrijdag te vertrekken richting centrum Frankrijk.
Na men werk, Jonathan gaan halen, thuis de laatste dingen opgeladen en vervolgens de vrachtwagen opgepikt bij een collega in de buurt van Tongeren.

Gezien de vele berichten over verkeerschaos ter hoogte van Parijs, leek het best om te rijden via Luxemburg.
Een eerste stop gehouden vlak na Luik, omdat de voorste banden wat plat stonden.

Vervolgens de weg verder gezet tot in Bastogne.
Hier even van de autostrade afgereden voor een Shnitzel met friet!

Ondertussen had de sneeuw ons ingehaald, en leek het er enkel maar slechter op te worden.
Gelukkig bleef de autostrade relatief goed open en konden we onze weg zonder al te veel problemen verder zetten.
Bij de grensovergang Luxemburg-Frankrijk even wat vertraging door een ongeval, alsook best veel verkeer door vertrekkende skiërs op de autoroute du soleil.

Na een korte stop in de buurt van Metz, de tocht verder gezet tot in Nancy.
Gezien de fysiek pittige werkweek, besloten om vrijdag op tijd te stoppen voor een deftige nachtrust.
Even een probleem met de hotelboeking, maar gelukkig konden we al snel binnen in een ander hotel vlakbij.
Ik had gehoopt de regio Dijon te halen, maar dit bleek redelijk overschat.

Totaal afgelegd: 530km
Resterend: 430 km heen, 840km terug
Zaterdag 10 februari 2018
Om 6u opgestaan en zo snel mogelijk vertrokken om zoveel mogelijk tijd en kilometers in te halen.
Uiteindelijk Les Chaillons bereikt rond 14u.

Vervolgens heel veel tijd verloren met het herschikken van allerlei voertuigen en materiaal in de verkoper zijn garage, alvorens we konden laden.
Hij had dus helemaal niets klaar gezet desondanks zijn bericht...
Bovendien moest alles met de hand geladen worden en was de verkoper zijn zoon niet komen opdagen zoals gepland...

Met een vrachtwagen vol onderdelen dan maar zo snel mogelijk weer vertrokken.
Ondertussen had ik beslist om alles bij men ouders voorlopig af te laden, gezien we daar over heel wat hijs- en liftmiddelen beschikken.

Vertrokken rond 17u en om tijd te sparen besloten een nachtje door te doen.
Deze keer wel terug gekeerd langs Parijs, dus eerst Jonathan terug thuis gebracht om omwegen te sparen en vervolgens alleen door gereden naar men ouders.

Totaal afgelegd: 1330km
Resterend: 470km

Zondag 11 februari 2018

Aangekomen bij men ouders rond 05u30, even een ontbijtje genomen en vrijwel onmiddelijk begonnen met het afladen.
Een paar uur later stond alles netjes opgeborgen, en na een welgekomen douche de weg verder gezet richting Riemst om de vrachtwagen terug te brengen.Omstreeks 11u huiswaarts vertrokken met mijn auto, en na een korte lunchpauze onderweg kon ik eindelijk zeer moe, maar eens zoveel voldaan!, men eigen bedje in kruipen...

Totaal afgelegd: 1800km

Bell housing

WillysPosted by Erwin 2018-01-30 22:46:54
Mooi vondstje gedaan op 2dehands.be
Een gepassioneerde medemens verkocht zijn originele Willys bell housing.

Hij is zelf een Hotchkiss aan het restaureren en nu blijkt dat een Hotchkiss vliegwiel niet past in een Willys behuizing.
Gelukkig voor mij ontdekte hij dit pas na het stralen, primeren en verven ervan.
Kostprijs 75€, als de prijs correct is ga ik niet nog eens het onderste uit de kan proberen halen.

UPDATE 02Feb18:
Na hierover te praten met men vader, vertelde hij me dat er nog eentje in de garage lag.
Deze kwam van een originele Willys en mocht ik zo hebben smiley

Wat me onmiddelijk opviel na de 2 behuizingen te vergelijken, was de dubbele vleugel aan de zijkant van de groene...

De groene behuizing even van wat dichterbij bekeken en het leek alsof de extra "vleugel" hier was bij gezet met een lasnaad.

Binnenin was echter geen lasnaad terug te vinden, en de gegoten nummers bovenop leken me rechtstreeks van het gietproces te komen.

Research
Dit kon ik echter niet zomaar vergeten, en ik vond al gauw een antwoord op het wereld wijde web:
Veel onderdelen van oorlogsmaterieel vinden hun origine in de burgerij.
Zo ook met deze behuizingen.
Voor bepaalde voertuigen was deze behuizing aangepast naar een "dubbele vleugel", de lasnaad die we zien op het gegoten stuk, is dus eigenlijk de lasnaad van de aangepaste mal! Dit verklaart dus waarom we binnenin geen lasnaden kunnen vinden.

Originaliteit
speedo kabel
Door dieper te graven op het internet, kwam ik tot de conclusie dat er 3 "oorlogse" types behuizingen bestaan.
Deze zijn vooral herkenbaar aan de zijkant, bij de ingang van de speedo kabel in volgorde van oud naar nieuwer:
- type 1: geen ingang aanwezig
- type 2: een vlakke voorziening
- type 3: een voorziening met uitstulping

lasnaden
De toegevoegde "vleugel" werd van de mal gehaald voor de oorlogse productie. Dit gebeurde door de mal aan te passen door er een plaat in te lassen.
De afdrukken van deze lasnaden zijn terug te vinden op vroege behuizingen.
Hierin onderscheiden we dus 2 oorlogse versies:
- type 1: met lasnaad afdrukken
- type 2: zonder lasnaad afdrukken

Conclusie
verroeste behuizing
Deze is wel degelijk een oorlogse productie, herkenbaar aan de onderdeelnummer:
Verder zie ik een type 2 speedo kabel voorziening

Wat betreft lasnaadafdrukken, zal ik eerst het onderdeel moeten stralen om uitsluitsel te krijgen. Voorlopig lijkt het wel een type 2 zonder lasnaadafdrukken te zijn.

geverfde behuizing
Deze kan nog 2 kanten uit. Oftewel betreft het hier een vooroorlogse productie, ofwel een naoorlogse. Het is weliswaar geen model dat effectief geproduceerd werd voor de "wartime jeep". De oorlogse onderdeelnummer is namelijk afwezig, en op een andere locatie staat een ander type nummer.

Dit sluit echter nog niet uit dat het om een vooroorlogs model gaat, dat in het begin van de oorlog gediend kan hebben voor de eerste jeeps.

Het feit dat er lasnaadafdrukken te zien zijn kunnen we er van uit gaan dat de mal is aangepast naar "dubbele vleugel". Dit zegt echter nog niets over de tijdsinschatting.

Een ander feit is wel dat hier helemaal geen voorziening is voor een speedo kabel.
Dit duid dus op een vroeg type 1, en mogelijk vooroorlogs.
Ter informatie: de lassporen links van de verstevigingsrib, zijn ten gevolge van een reparatie. Deze zeggen niets over de origine van het stuk.

Datering
De gietmallen werden dagelijks aangepast met een datering aan de binnenzijde.
Spijtig genoeg werd er enkel de maand en de dag in gezet. Dit kan dus geen uitsluitsel geven over het jaartal.

De geverfde behuizing, is gemaakt op 12 juni 19..
Als je goed kijkt naar de foto kan je zien hoe de dateringsplaatjes werden vast gehouden met een schroef in het midden.

De verroeste behuizing is te ver aangetast om nog een datering uit te halen.
Zandstralen zal hier weinig extra resultaat bieden vrees ik.

Carter carburator

WillysPosted by Erwin 2018-01-18 20:40:22
In afwachting van het transport, besloot ik alvast enkele onderdelen onder handen te nemen die overbleven na voorgaande restoraties.

First up: een Carter carburator.
Deze werd uitgewisseld bij een heropstart van een jeep voor een zuinigere Solex versie.
De eigenaar wiens jeep ik onder handen nam, besloot dat ik deze mocht houden in ruil voor het geleverde werk.

Stap 1: Demonteren

Hierbij, alsook doorheen het ganse proces, heb ik er vooral op gelet elk onderdeel zijn vast plekje te geven. Dit vergemakkelijkt uiteindelijk de assemblage.



Stap 2: Opkuisen
Met de hulp van heel wat elleboogvet en enkele tools (dremel, kolomboor, ijzeren borstels) werden alle herbruikbare onderdelen systematisch opgekuist.
De verslijtbare onderdelen werden vervangen door nieuwe onderdelen uit een revisieset.



Stap 3: Assemblage
In het doosje van de revisiekit, vond ik een handleiding terug. Echter waren de foto's van deze papieren versie vrijwel onleesbaar geworden dankzij kopie van kopie van kopie...
Gelukkig vond ik via het internet al vrij snel een andere uitstekende How-To (dankzij fourwheeler.com)!

Stap 4: Montage
Rest enkel nog een jeep motor om deze carburator op te monteren.
Voorlopig zal hij dus in de opslagkast verdwijnen.

A brand new start

WillysPosted by Erwin 2018-01-18 19:54:23
Eindelijk!
Na een 3 jaar lange onderbreking, heb ik eindelijk terug een project gevonden om me op te gooien.

En eigenlijk zijn het er 2...

Het betreft namelijk 2 Willys jeeps in onderdelen.
Hieronder alvast enkele foto's van de huidige staat.
Daarop zijn de grote onderdelen terug te vinden zoals chassis, assen en body's (goed zoeken smiley)

Na enkele weken geduld (feestperiode) en onderhandelen, rest er enkel nog transport.
Hiervoor koos ik om het zelf te doen, en zo wat meer budget over te houden voor de restoratie.
Een collega is zo vriendelijk om me zijn vrachtwagen te lenen voor een weekend.

Voorlopig mik ik op volgend weekend om dit te doen.
Het geheel zal gebeuren over een 3-tal dagen, daar het toch wel zo een 700km rijden is.
Dag 1: heenreis (+ 400km)
Dag 2: heenreis (+ 300 km), laden en terugreis (+ 300km)
Dag 3: terugreis (+ 400 km) en ontladen

Logement zal onderweg moeten gebeuren, maar plan ik liever niet, om zo flexibel mogelijk om te springen met de af te leggen kilometers per dag.